Gare Maritime Brussel

Bouwheer Extensa besloot de historische site van Gare Maritime nieuw leven in te blazen. Het historische goederenstation werd omgevormd tot een nieuw, fenomenaal stadsdeel. Volledig energieneutraal en fossielvrij. In de buitenhallen vind je er een mix van kantoren tot winkels en voorzieningen. De centrale hallen bieden ruimte voor evenementen, een foodcourt en een marktplein. Het resultaat is een kruisbestuivende mix die samen met de erfgoedlaag een rijke invulling geeft.

Getuige Industriële Revolutie

Toen de eerste spoorwegingenieur Frederik Brunneel tussen 1902 en 1908 het 'Gare Maritime' op de site van Tour & Taxis bouwde, was dat het grootste goederenstation van Europa. Het is maar liefst 160 meter breed en 260 meter lang. De logistieke site is een bijzonder waardevolle getuige van de hoogtijdagen van de Industriële Revolutie in België. Sinds de eenwording van de douane-unie in de jaren tachtig verloor het gebouw echter zijn functie en door zijn complexiteit zou het tot 2016 duren voordat de reconversie kon worden aangepakt.

Overdekte stad

De herbestemming startte met het ontwikkelen van een masterplan die de visie moest scherpstellen. De site was de laatste honderd jaar erg getransformeerd en er was nog weinig van het origineel overgebleven. Maar de kwaliteiten waren ontegensprekelijk. Bouwheer en ontwerpers besloten om de plek te openen naar de buurt en te herontwikkelen als overdekte stad. Als nieuwe ontmoetingspool in Brussel met een gelaagd programma. Met erfgoed als bindend element.

Het stationsgebouw werd zorgvuldig gerestaureerd. Daarna werd het grootse goederenstation omgevormd tot een inspirerende plek voor jonge en gevestigde bedrijven met een aangename publieke ruimte voor grote en kleinere evenementen.

De volledige ruimte onder de aaneengeschakelde stalen kappen werd publiek toegankelijk gemaakt. Onder de zijbeuken van de bestaande kapconstructie kwamen twaalf houten paviljoenen, die gezamenlijk het nieuwe programma van ruim 45.000 m2 herbergen. De paviljoenen voegden zich in het ritme van de gietijzeren spanten en kolommen waartussen een  structuur van boulevards, straten, parkjes en pleinen ontstond. Als een echte stad.

De grootse centrale ruimte voor publieke evenementen kreeg een aangenaam klimaat dat de seizoenen volgt. Geïnspireerd op de ‘Ramblas’ werd aan weerszijde van de evenementenruimte een groene wandelboulevard gemaakt. Die boulevard is 16 meter breed zodat er royale binnentuinen gerealiseerd konden worden met circa 100 hoogstammige bomen.

Meewerkende partijen
  • Bouwheer
    Extensa
  • Architecten
    ALTSTADT , Neutelings Riedijk , Bureau Bouwtechniek
  • Landschapsarchitect
    Omgeving
  • Studiebureau
    Ney & Partners Boydens FPC
  • Hoofdaannemer
    MBG
Leveranciers
Laatste projecten
Uitgelicht door de redactie