Fietsen door de Heide

Sinds 2021 is de Mechelse heide een fietsattractie rijker: een gloednieuwe fiets- en wandelbelevingsroute van vier kilometer lang die dwars door de uitgestrekte bos- en heidevelden van het 5700 hectare grote Nationaal Park Hoge Kempen leidt. Centraal: Een unieke houten panoramabrug van bijna 300 meter die niet enkel voor een veilige oversteekplaats over de Weg naar Zutendaal zorgt, maar bezoekers vooral een prachtig zicht op de natuur biedt. Het ontwerp is van MAAT-ontwerpers, Bart Lens en Witteveen + Bos.

Iconische toegangsbrug

De 300 meter lange fietssteiger is een baken in het landschap. Aan de noordelijke zijde fiets je over een fietspad met prachtige vergezichten over het heidelandschap. De constructie werd in het zuiden ingepast in een oude bomendreef en sluit perfect aan op het bestaande fietsroutenetwerk.

Net als bij een rollercoaster kozen ontwerpers en studiebureau voor een fijnmazige structuur van balken en kolommen. Tussen de houten structuur stijgt een betonnen fietspad geleidelijk, maximum 4 %, tot 6,5 meter hoogte om vervolgens na  30 meter opnieuw te dalen. De wanden van de brug zijn gemaakt van lokaal dennenhout en zijn op die manier een knipoog naar het Limburgse mijnverleden. In dit cultuurhistorisch landschap werden destijds massaal naaldbomen aangeplant om aan de vraag naar hout voor de koolmijnen te voldoen. Het fietspad is 3,5 meter breed.

Respect voor natuurlijke habitat

Al tijdens het ontwerp en gedurende het bouwproces was er uitzonderlijk respect en eerbied voor de buitengewone natuur. Tijdens de werken werd zoveel mogelijk geprefabriceerd en daarna ter plaatse gemonteerd. Ook werd verlichting vermeden om de verschillende diersoorten niet te storen. Tijdens het broedseizoen werden er geen werken uitgevoerd.

Door de lengte en de hoogte van de fietsbrug  en het type fundering wordt de migratie van tientallen diersoorten bevorderd. Ook werd de zwarte asfalt vervangen door grijs beton dat minder snel opwarmt. Zo is het minder uitnodigend voor dieren om erop te zonnen. Ten slotte is de talud aan weerzijden van het fietspad nergens hoger dan 1,5 meter.  Ook onder de fietsbrug gebeurden aanpassingen om de impact op het landschap zo klein mogelijk te houden en de veiligheid van de weggebruikers te verhogen. De Weg naar Zutendaal werd ter hoogte van de fietsbrug versmald van een dubbelbaanse naar een enkelbaanse rijweg. Zo maakt de brede centrale berm opnieuw deel uit van het natuurlijke landschap. Bomen die toch werden verwijderd, werden door nieuw bos gecompenseerd.

Het project won o.a. de prestigieuze International Design Award in de Verenigde Staten voor zijn bio-based constructie en ontwikkeling in het perspectief van klimaatneutraliteit.

Meewerkende partijen
  • Bouwheer
    Visit Limburg
  • Architect
    MAAT-ontwerpers, Bart Lens
  • Studiebureau
    Witteveen+Bos Belgium
  • Aannemer
    Besix
Leveranciers
Laatste projecten
Uitgelicht door de redactie