Oosterweelverbinding & Scheldetunnel

De Oosterweelverbinding in Antwerpen, een van de grootste Europese infrastructuurprojecten, sluit de Ring en verbetert de doorstroming en inpassing van de bestaande Ring. Het is een belangrijk onderdeel van het Antwerpse Masterplan 2020 dat o.a. voorziet in bijkomende weginfrastructuur, openbaar vervoer, extra fietspaden en watergebonden infrastructuur. Al in 2012 startte Witteveen+Bos samen met Sweco met de studies naar de realisatie van de Oosterweelverbinding Rechteroever. In juni 2015 kwam daar de opdracht voor de Linkeroever bij.

Gestapelde cut- en covertunnel

Het grootschalige project op Rechteroever bevat diverse uitdagingen, waaronder de Oosterweelknoop: de verbinding tussen de Scheldetunnel en de gestapelde tunnel onder de dok­ken en het Albertkanaal (de Kanaaltunnel), met op- en afritten voor de haven en het noorden van Antwerpen. Ook de R1 wordt opnieuw aangelegd waarbij het huidige viaduct van Merksem verdwijnt en de R1 ter hoogte van de passage van het Albertkanaal gedeeltelijk ondergronds gaat met een tweede gestapelde tunnel in een open sleuf.

Voor Linkeroever bestaat het project uit een verzonken tunnel onder de Schelde en de reconstructie van de twee verkeersknooppunten op de E34 en E17, inclusief diverse kleinere kunstwerken.

Al  bij de eerste brainstormsessies ontstond het idee van gestapelde cut- en covertunnels in plaats van de oorspronkelijk voorgestelde verzonken tunnels. Deze oplossing bespaart de opdrachtgever honderden miljoenen euro's én maakt het mogelijk een duurzaam ontwerp te realiseren binnen de omgevingsvoorwaarden.

Scheldetunnel

Intussen zijn de bouwwerkzaamheden van de Scheldetunnel gestart. Deze tunnel van circa 2 km lang zal zorgen voor een rechtstreekse verbinding voor het autoverkeer tussen Linkeroever en de zuidelijke haven op Rechteroever. Fietsers krijgen er een afzonderlijke koker. Architectenbureau ZJA zorgde in samenwerking met Witteveen+Bos en Sweco voor het architectonisch ontwerp en de inpassing in de omgeving.

Kenmerkend daarbij is het licht-donker contrast van de tunnelmond en de wandbekleding, de gebogen vloeiende lijn van de tunnelmond en de lamellengevels van dienstgebouwen en tunnelmond.

Onderscheidend is ook de inbedding van de tunnelmond en het dienstgebouw met hoge, groene hellingen en de schuin aflopende tussenmuur die de tunnel zijn eigen identiteit geeft op Linkeroever. Op Rechteroever is het dienstgebouw verzonken in het maaiveld en ingebed in lage grondtaluds.

Meewerkende partijen
  • Bouwheer
    Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM)
  • Architect
    Architectenbureau ZJA
  • Studiebureau
    Witteveen+Bos Belgium , Sweco
Laatste projecten
Uitgelicht door de redactie