Belgisch/Nederlands team focust op ‘Passenger Experience’ bij ambitieus infrastructuurproject Brussels Airport
Via een Europese aanbestedingsprocedure waarop meer dan 40 internationale topteams inschreven, werd het Belgisch/Nederlandse team ‘Witteveen+Bos, Benthem Crouwel Architects, OKRA, Stramien CV’ geselecteerd om een toekomstgericht ontwerp te realiseren voor dit ambitieuze project. In nauwe samenwerking met de opdrachtgever zorgen zij voor het architectonisch design, de engineering en het landschapsontwerp.
Bij de uitwerking wordt het team ondersteund door verschillende onderaannemers. Planeground ondersteunde de logische functionele indeling van de gebouwen en controles op passagiersstromen. M-gineers is betrokken bij het ontwerp en de uitwerking van de BEO-velden, de HVAC-, Elektra-, Sprinkler- en beveiligingssystemen. Zonneveld assisteert bij het ontwerp en uitwerking van een deel van de hoofddraagconstructies. En 4Building staat het team bij in het bepalen van de bouwkosten.
Multifunctionele, comfortabele, veilige totaalbeleving
Centraal in het ontwerp staat de passagiersbeleving. Voor beide reizigersstromen (zowel aankomst als vertrek) zal de terminaluitbreiding zich presenteren als levendige, aantrekkelijke ruimte met een veelheid aan functies waar je efficiënt en intuïtief doorheen beweegt.
Vandaag stromen 65.000 tot 85.000 reizigers per dag door de terminal en deze loopt tegen zijn maximumcapaciteit aan. Het project zal meer ruimte creëren om de verwachte passagiersgroei op te vangen. Daarbij wordt ingezet op efficiëntie, comfort, beleving, hospitality en veiligheid. Voor zowel reizigers, bezoekers als medewerkers.
De concentratie en stapeling van functies, en het werken binnen een bestaande context met veel passagiers maken dit een zeer uitdagend project. Het zorgt ervoor dat wij de volle breedte van onze ingenieursdiensten moeten en kunnen benutten. Zoveel slimme mensen die met hart en ziel werken aan dit project, dat maakt het écht uniek.
Een verbindende openbare ruimte zorgt voor stedelijk gevoel
Brussels Airport is vandaag een ruimtelijk complex met tal van functies die verspreid liggen op verschillende niveaus. In het ontwerp worden de stromen aankomende en vertrekkende passagiers gebundeld in één gebouw; de intermodale hub met centraal stijgpunt. Dat stijgpunt is herkenbaar aanwezig in een aantrekkelijke openbare buitenruimte, van waaruit alle omliggende gebouwen toegankelijk zijn.
Vanuit de publieke buitenruimte zijn de verschillende lagen van de Intermodale Hub zichtbaar door royale openingen. Deze zorgen voor maximale daglichttoetreding op alle niveaus. Een enorme vide brengt zelfs daglichtinval tot in het diepste niveau, het ondergrondse treinstation.
Het ontwerp van de nieuwe Intermodale Hub, terminaluitbreiding en hotel voor Brussels Airport is rationeel, helder en vanzelfsprekend. Het combineert een geweldige beleving voor gebruikers met een zeer efficiënte en modulaire opzet van de gebouwen.
Intermodale hub zet in op intuïtieve wayfinding
Centraal in het plan komt de intermodale hub, een levendige kern waarin alle verkeersmodi verticaal gestapeld worden. Het centrale stijgpunt vormt een nieuwe verbinding met het treinstation, een vernieuwd centraal busstation, een ruime fietsstalling en een vernieuwde taxizone. Ook de toekomstige luchthaventram krijgt er zijn eindstation. Brussels Airport wil zo verder inzetten op een modal shift, door duurzaam vervoer van en naar de luchthaven te faciliteren en te stimuleren.
De intermodale hub creëert niet alleen meer ruimte voor de toekomstige groei van de passagiersaantallen, maar zorgt ook voor een efficiëntere doorstroom. De toegangspoort leidt reizigers immers op een heldere, intuïtieve manier naar alle gebouwen. En dat op een veilige manier, ze hoeven geen straat over te steken.
Vertrekhal met adembenemend uitzicht op de tarmac
De vertrek- en aankomsthal wordt uitgebreid en aangepast om zowel de (toekomstige) doorstroom te faciliteren als de beleving te maximaliseren.
Vertrekkende reizigers worden verwelkomd in een indrukwekkende, overzichtelijke vertrekhal. Opvallend is de volledig glazen gevel waar je een spectaculair uitzicht hebt op de landingsbaan. Ook via het dak is er daglichttoetreding. En wie de luchthaven vanuit de lucht nadert, ziet dat hier ook een batterij zonnepanelen en een uitgebreid groendak geïnstalleerd zijn.
Belangrijk is dat ook de aankomstzone deelt in deze beleving. Na de grenscontrole komen aankomende reizigers in een lichte, hoge overzichtelijke ruimte. De aankomsthal en vertrekhal staan fysiek en visueel met elkaar in verbinding via een grote vide.
Nieuw hotel zwevend boven de terminal
Naast de terminal komt een nieuw viersterrenhotel met meer dan 300 kamers dat samen met het huidige Sheraton hotel zal zorgen voor een ruimer verblijfsaanbod. Naast een plek om te overnachten, wordt het ook een aangename ontmoetingsruimte om te dineren, werken, ontspannen.
Groene buitenruimte voor reiziger en natuur
Natuur brengt rust en ontspanning. Zowel binnen de gebouwen als buiten zet het ontwerp maximaal in op groenbeleving. De groene boulevard en park vormen de toegang tot de intermodale hub.
De buitenruimte wordt sterk vergroend, met hoofdzakelijk inheemse soorten. Het groen draagt bij aan een duurzame, biodiverse leefomgeving. Bovendien zorgt de groenruimte voor waterbuffering en het beperken van het hitte-eilandeffect. Ook binnen de nieuwe bebouwing verzorgt de groene inrichting een aangename sfeer.
De buitenruimte verbindt de verschillende planonderdelen. Van de start van de boulevard tot de nieuwe vertrekhal speelt groen een belangrijke rol in het verbeteren van de verblijfskwaliteit. Reizen vanuit Brussel wordt zo een nog fijnere ervaring.
Keuze voor duurzaamheid
Voor de nieuwe gebouwen wordt gestreefd naar duurzaamheidslabels BREEAM (Outstanding), WELL (Platinum) en DGNB (Gold); wat past binnen de duurzaamheidsstrategie van Brussels Airport. Daarvoor zet het ontwerpteam in op flexibele gebouwen met een modulaire opzet en waar mogelijk houten constructies. Op duurzame materiaalkeuze en circulaire principes. En op het beperken van de energievraag en het inbrengen van toekomstbestendige technieken zoals waterinfiltratie, een beo-veld, warmtepompen en zonnepanelen.
Timing?
De werkzaamheden voor de intermodale hub, terminal en hotel starten ten vroegste in de tweede helft van 2026. De gebouwen worden gefaseerd opgeleverd. Ten laatste in 2032 moet alles klaar zijn.
Brussels Airport zet met dit ambitieuze toekomstproject sterk in op haar rol als toonaangevende hub in het hart van Europa die de connectiviteit van ons land versterkt en passagiers, bedrijven en gemeenschappen meer dan ooit verbindt.


Solutions
- Ontwerp en beheer infrastructuur
- Urban Solutions
- Beheersing en risicobeheer van omgevingseffecten
- Verduurzamen van industriële productieprocessen
- Bodemsanering
- Coasts, Rivers and Cities
- Hernieuwbare offshore energieoptimalisatie
- On Site bodemonderzoek

Lees de laatste editie nu gratis online
Historisch erfgoed Kasteel BoekenbergResidentieel Van gesloten achterbouw naar open tuinkamerResidentieel Sensueel interieur in landelijke villaHistorisch erfgoed Villa De BorghtIndustrie & logistiek Fietsen door de HeideHistorisch erfgoed Groenplaats AntwerpenIndustrie & logistiek Oosterweelverbinding & ScheldetunnelIndustrie & logistiek Waterplan AntwerpenResidentieel Woning BEResidentieel Langblokken